Kristiaanfranciscus.reismee.nl

Fallas !!

Hola que tal?

Dit heb ik deze week heel veel gehoord. De afgelopen week was dan ook een bijzondere week, doordat er in heel Valencia feest was: Fallas. Een week geen school en 4 dagen non-stop feest in de stad. Na de vele verhalen van de Spanjaarden was ik dan ook erg benieuwd. Er moest enorm veel vuurwerk worden afgeschoten en een grote chaos feest vierende massa...

Maandag ochtend had ik nog vrolijk school, iedereen was er behalve de leraar..Somigge spanjaarden zijden als vrolijk: die is vast al nu al aan het voor vieren. Alsof 4 dagen niet genoeg is, en daarbij komt dat de voorberijdings periode al sinds 28 februari is. Fallas is een feest hier wat inhoud dat de winter voorbij is en de dagen langer worden. Vroeger maakten de vele ambachtslieden in Valencia dan mooie standbeelden van hun laatste resten hout die een maand bleven staan en op de laatste dag, de Crema in brand werden gestoken. Dit was nu ook zo alleen tegenwoordig zijn dit meer carnevals clubs of iets dergelijks die de beelden maken. De hele week was er elke dag een enorme herrie en waren er dagelijks prosesies door mijn buurt en optochten.

Maandag had ik afgesproken met Spanjaarden in de stad, officieel was het nog niet begonnen..Maar er waren toen als zo een kleine 100.000 man in de stad onderweg. Overal muziek massas mensen en vuurwerk. Ik wist niet wat me overkwam toen ik de stad poort binnen liep. Wat me opviel was dat er heel weinig politie was met zoveel mensen en nergens ongeregeld heden...iets waar we in ons kleine landje met betrekkelijk weinig feesten veel van kunnen leren!

Onderweg heb ik om 1.00 het grote vuurwerk bekeken. De hele rondweg rond valencia was afgezet hier stonden nog eesn zo een 150.000 man op de weg te wachten tot het los barste. Ja letterlijk losbarste. Want bij fallas hoort veel lawaai...de eerste knal leek wel een oerknal. Daarna steeg er een oordovend geluich op en begon het pas echt. Zoveel vuurwerk heb ik in me leven nog nooit gezien. Een half uur lang was het hele centrum en park verlicht met als einde weer een oerknal met een super lange echo...tja volgens mij zijn de regels toch wat anders hier. Menig buitenlander die hier op bezoek is en van niks weet, denk dat de 3e wereld oorlog is uitgebroken..

Woensdag heb ik overdag wat statussen bezoekt in de stad, het was erg mooi. Er wordt enorm veel werk en liefde in gestoken, en er is ook een competitie die elke dag op tv wordt begehouden! Aan het einde krijgen de makers en een prijs en mogen ze op tv komen.

Donderdag was de laatste dag van het vuurwerk, ik ben alleen naar het vuurwerk gegaan omdat ik de volgende ochtend met mijn nieuwe ploeg een lange trainign voor de boeg had door catalonie..Ik had nog afgesproken met spanjaarden, maar door de enorme mensen massa, ja echt waar dit overtrof alles.. Vanaf mijn woonplaats waren de hoofd wegen tot de stad afgesloten. 2,5 km lang en 50 m breed helemaal vol met mensen...en in de stad en rond jardin de rio nog meer. Volgens mij waren er bijna een millioen mensen op de been...Het vuurwerk was dan ook meg gaaf! Wat een gebeuren, na het vuurwerk ook nog een mooier aplaus en gejuig van een miilioen mensen! Man man wat een happening..

Vrijdag was de laatse dag, de crema. Hier worden de statussen in brand gestoken. Tussen 12.00-1.00 gaan ongeveer zo een 200 statussen in de brand die soms 10 meter hoog zijn...Met vooraf nog een laatse hoop vuurwerk en een afscheids ceremonie van de koninggin van de status, iedereen van de makers in klededracht en dan de grote show. Het singjaal start met een beetje marsmuziek en een natuurlijk oorverdovend harde knal. Waarna al snel de boel in de brand vliegt, het klinkt raar maar toch is het wel mooi. Een soort vreugde vuur kan je zeggen en een einde van een hele mooie week vol vreemde cultuur en ongeremde feesten.

Ik heb alles een beetje vast proberen te leggen op video en hier en daar wat fotos gemaakt. Er zijn nog veel meer dingen gebeurd maar dat is voor later weer.

Un saludo,

Kristiaan

Reacties

Reacties

Daniel

Ha Kris, weer een goed verhaal! Spanjaarden kunnen inderdaad wel feesten, volgens mij zijn het hier in Nederland ook de meest feestende Erasmus studenten...
Hoe gaat het fietsen nu?

Groetjes!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!