Kristiaanfranciscus.reismee.nl

Tijd gaat snel..

De afgelopen tijd is er weer veel gebeurd. De laatste 2 weken stonden vooral in het teken van zaken regelen op de UPV. In Spanje krijg je geen voorgekauwd programma zoals in Nederland of andere universiteiten. Hier moet je zelf alles regelen....alles. Inmiddels is alles geregeld maar het heeft wel even geduurd. Ik moest wel een keer of 10 langs het internationaal office. Maar goed dacht ik dat is ook Spanje! Inmiddels volg ik dus 4 vakken: Argo policy and economy, life science, preparation of international studies en Spaans.

Ik heb tot nu toe alleen nog maar 1 uur les gehad van Agro policy. Het was heel interresant om te volgen en goed te doen. De stof is niet erg moeilijk en het tempo ligt erg laag, omdat de meeste studenten in de klas niet erg veel engels spreken en de leraar bij dit vak ook niet. Wat hij speekt noemt men hier Espanglish> engels/spaans. Maar goed inmiddels heb ik gemerkt dat zonder spaans niks gaat. De inhoud van het vak is een mix van economie, de internationale markt voor agrarische producten en sustainable managment. De andere vakken die ik ga doen zijn ook gerelateerd aan deze themas. Wel iets anders dan bosbouw, maar erg interresant om te doen. Het vak preparation international studies ligt de nadruk veel meer op de praktische voorberijding in het internationale werkveld: hoe maak ik een effectieve presentatie, hoe presenteer ik me in het zakenleven en wat zijn de huidigge eisen van een goede CV. Al dat soort zaken worden hier behandeld. Life science is een vak wat bestaat uit veel verschillende themas die door verschillende speakers uit de hele wereld over zullen worden behandeld. Het gaat hier ook over allerlij themas binnen de green and enviormental bisuness. Dit is echt heel intererresant zeker omdat de speakers hoog aangeschreven mensen zijn volgens de uni. Ik ben benieuwd. Uiteindelijk doe ik nu wel iets anders dan ik had gewild. Maar het is ook zeker geen verkeerde keuze. Helaas zijn de echte bosbouw vakken veelal in Spaans, en dat is nu nog even teveel van het goede.

Verder kan ik me nu al aardig redden in het Spaans. Ik ben dan ook benieuwd hoe straks in Maart de lessen zullen gaan. Tussen door sport ik weer veel, 4 keer fietsen in de week en 2 keer in de sportschool vult me programma aardig op. De sportfaciliteiten zijn hier echt ongekend goed. Er is een compleet sportpark hier op de Universiteit waar je gratis van kunt gebruik maken. Ik ga nu naar de sportschool met wat amerikanen die ook erg sportief zijn. Verder train ik in het weekend mee met het universiteits team op de weg. Dit zijn erg grote jongens in Spanje. Eentje was zelf spaans kampioen bij de profs... De faciliteiten zijn dan ook erg goed geregeld. We trainen onder begeleiding van 2 volgwagens met reserve materiaal en mecanicien en fisiotherapuit! De komende weekeinden zijn nu ook goed gevuld, want in maart beginnen de wedstrijden hier echt. Voorlopig is het veel afzien in de bergen hier en rijden we met hoge snelheden langs de kust...ja erg hard met 56 km/h op het vlakke is fietsen leuk als je dan autos voorbij rijd.

Afgelopen zaterdag zijn we met een hele groep erasmus mensen naar de MTV winter concert geweest. Het was gratis wat mij momenteel erg goed uitkomt. De muziek was echt VET. En de sfweer was super met zo een 20.000 man. Binnenkort komen er weer een hoop mooie dingen aan...dus vervelen zit er bij mij niet in.

Adios,

Kristiaan

Reacties

Reacties

Daniel

Ha die Kris! Zo te lezen zit je toch wel goed daar in Spanje. Ik ben blij dat je in ieder geval iets te studeren hebt, anders was het ook zo loos geweest om daar heen te gaan...
Dat met je fietsteam is trouwens ook wel heel vet! Merk je dat je vooruit gaat door met die jongens te trainen?

Hier ligt trouwens nog steeds een dik pak sneeuw, bij de carnavalsoptocht van Maastricht konden de praalwagens zelfs niet meerijden ;) Geniet maar van het lekkere weer!

Stefan en Marloes

he Kris!!

Mooi om te horen dat je het daar zo goed hebt!
Hoe gaat het nou met fietsen? Wel gaaf dat je zoveel kunt trainen daar hoor!
Wij langlaufen hier veel, echt super, maar we verheugen ons er al op om lekker te gaan mountainbiken wanneer de temperaturen wat hoger zijn!
We willen hier nou al niet meer weg ;)
Hoe gaat het met de vrouwen daar?
We verheugen ons op je verhalen!;) we moeten maar een keert skypen!

Dikke lebber uit Noorwegen;)
Stefan en Marloes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!